Internet och narcissism

Jag har inte publicerat mycket på länge. Det har varit mycket nyttigt för mig tillsammans med det faktum att jag hållt mig ifrån internetforum och med några undantag också från bloggkommentarer. Jag kommer fortsätta med detta och på obestämd tid kommer bloggen att vara vilande. Eventuellt blir några utdrag ur visa mäns och kvinnors texter publicerade med ojämna mellanrum.

Många av fäderna spenderade lång tid – många år – i kontemplation av Gud och Hans gåvor innan de dristade sig att uttala sig om allehanda ting eller predika, medan jag sett människor som likt mig direkt efter sin konversion gett sig in i apologetikens och publicerandets gebit och senare avfallit från Tron. En stor fara med internet är den narcissism och självupptagenhet som så lätt kommer över oss fallna varelser när vi sätter oss i centrum för skapandet av en blogg och då är steget närmare att också falla för intellektuellt högmod och i slutändan avfall från Tron.

Jag är nog däremot inte helt emot att exempelvis påbörja en nättidskrift i bloggformat eller liknande, som har redaktion och en struktur som grundas i verkliga mänskliga relationer. Om något sådant intresse skulle finnas, kan den intresserade ta kontakt så får vi se om det finns grogrund.

”Påminn dig, käre kristne: du har endast en själ att rädda, En Gud att att älska och tjäna, en evighet att vänta dig. Döden kommer snart. Domen följer. Därefter Himmelen eller helvetet för evigt.” (Från Catholic, tidskrift utgiven av de transalpina Redemptoristerna.)

Om hilaron

Katolik, gift, matematikstudent, jobbar på äldreboende. Älskar Gud, Maria, min fru, min familj, mina vänner, mina fiender. Allt vilar i Guds händer!
Det här inlägget postades i Otrampad mark. Bokmärk permalänken.

Kommentera

