Tron som intellektuell övning…

Att rädda sin själ utan bön är mycket svårt, och till och med har vi sett att det är omöjligt, i enlighet med Guds försyns ordinarie väg. Men genom att be försäkrar vi oss om vår frälsning och det mycket lätt. För att rädda våra själar är det inte nödvändigt att gå ut bland hedningarna och dö martyrdöden. Det är inte nödvändigt att dra sig tillbaka till öknen och bara äta örter. Vad kostar det oss att säga, Min Gud, hjälp mig! Herre, bistå mig! förbarma dig över mig! Finns det något som är enklare än detta? och detta lilla kommer räcka för att rädda oss, om vi är ihärdiga i vårt utförande. (S:t Alphonsus de Ligouri, något redigerat)

Jag tror att många med mig har kommit in i perioder när tron mest har varit en form av intellektuell övning, en slags ”apologetism”. Givetvis menar jag inte med detta att avfärda apologetik eller teologi som sådan, jag anser sådant vara mycket nödvändigt och lovvärt och i sin rätta form är de en fördjupning av vårt gudsumgänge och trosliv. Den teolog som inte blir ett helgon har fel inställning till teologin och sätter prioriteringarna fel. Problemet är nämligen om vi låter apologetiken så att säga ”uttömma” hela vår person på känslor, passion, mystik och bön. Om vi avfärdar sådant som ”sentimentalitet” så är vi ute på hal is, eftersom Gud har skapat oss med dessa egenskaper och Han vill att vi ska använda oss av dem med förnuft och vishet, inte likt stoikerna döda dem.

Ofta hör man i vissa katolska kretsar att känslor inte betyder något, och det ligger förvisso en viss sanning i detta i och med att känslor är sekundära i förhållande till vår vilja. En liknelse är att en person som varit beroende av heroin mycket väl kan både (viljemässigt) hata sitt tidigare beroende och samtidigt ibland känna en stark dragning till att återuppta sitt missbruk. Viljan är då överordnad. Men man kan inte helt frikoppla viljan och känslorna. En god vilja och ett gott samvete leder till nya känslor, omdirigerade passioner och lidelser. Själens djup ska fyllas av Gud och då kommer perioder av både starka frestelser och torka såväl som tröst och frid.

Men för den som fastnat i ”apologetismen” eller tron som intellektuell övning tror jag att mänsklighet och Inkarnationen förblir fullkomligt oförståeliga. I grunden blir den katolska tron, som ju är Inkarnationens tro, helt oförståelig i ett sådant sammanhang. Jag tror att jag ska ge bönen en chans.

Om hilaron

Katolik, gift, matematikstudent, jobbar på äldreboende. Älskar Gud, Maria, min fru, min familj, mina vänner, mina fiender. Allt vilar i Guds händer!
Det här inlägget postades i Otrampad mark. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tron som intellektuell övning…

  1. Pontus skriver:

    Jag tror att det ligger mycket i det du säger. Det är en tydlig varningsklocka när vi börjar kalla det andliga ”tråkigt”, när vi hellre läser bloggar än att be osv.

    Om jag förstått det rätt skiljer vi ”själens dunkla natt” från depression och/eller lättja genom glädjen till det glädjefyllda, samt genom en naturlig dragning till bönen trots svårigheter. Du kan säkert mer om detta än jag men jag läser mycket om M. Teresa av Calcutta just nu och det är vad jag förstått av hennes liv.

    Jag ser fram emot att träffas snart och tala om just detta! Det är intressant att vi båda funderat runt samma sak trots att vi saknat möjlighet att kommunicera de senaste veckorna.

    I Kärlekens Namn,
    P. Immanuel-Maria

  2. hilaron skriver:

    Själens dunkla natt är nog inte särskilt glädjefylld, jag vet dock inte eftersom jag inte har upplevt den själv. Man skiljer mellan sinnenas natt och själens natt. Sinnenas natt innebär att man inte längre finner glädje i världen eller materiella njutningar och i själens natt att man inte heller finner glädje i bönen eller ”andliga ting”. Därför finns ingen naturlig dragning till bönen kvar, det är just denna naturliga dragning som Gud vill rena så att det är kärleken och inte känslorna som styr.

    Allt gott!
    D

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s