Om att skära och trimma

Jag har mer och mer börjat förstå att en stor och viktig del i det andliga livet är behovet av att ständigt skära och trimma i det egna livet: att prioritera, att välja, att bedöma. Förhoppningsvis har vi inte låtit oss bli så sjuka att vi får hugga vid roten och börja om från början (om vi exempelvis begått en dödssynd), men för att vi inte ska hamna där så måste vi sköta om det ömtåliga, lilla träd som är vår själ.

För några veckor sedan började jag, efter att ha tjatat om det hur länge som helst, att träna igen. När man har en sysselsättning vars huvudsakliga fysiska ansträngning består i att cykla fram och tillbaka till universitetet, så är det oundgängligt att trötta ut kroppen fysiskt på något annat sätt. Detta innebär givetvis att man måste prioritera, denna ständigt begränsade tillvaro kräver av oss att vi gör val, att vi fäller domar om vad som är värt att lägga tid på och vad som måste skäras bort. Det är ju antik visdom att det är bättre att göra få saker bra än att göra många saker mediokert. Därför har jag sakta men säkert trimmat och skärt i min internetnärvaro, även om jag på sistone märkt att jag suttit mer än tidigare igen. Det har säkert märkts på takten i bloggen och jag märker det själv i hur jag följer andras bloggar: från ett 20-30-tal bloggar till 7-8 bloggar att följa noggrannt gör mycket stor skillnad och frigör tid till viktigare saker.

På många sätt kan man se denna eviga internetnärvaro, till och med nu på alla smartphones, som ett slags frosseri, med den skillnaden att vi nu saknar yttre begränsning på hur mycket och hur länge vi kan frossa. Såsom all synd är det ju en fråga om att använda något gott på ett felaktigt sätt. För teknologin i sig kan mycket väl användas till gott. Problemet är att vi med våra fallna naturer så lätt dras in i en låtsasvärld där man ständigt måste kolla vad som hänt på Facebook, Twitter och femhundratjugo bloggar. Men det distraherar oss från vad vi verkligen behöver: bön, daglig pliktuppfyllelse, fysisk trötthet, skogspromenader, bokläsning.

Be för mig att jag ska finna balansen i vardagen.

Om hilaron

Katolik, gift, matematikstudent, jobbar på äldreboende. Älskar Gud, Maria, min fru, min familj, mina vänner, mina fiender. Allt vilar i Guds händer!
Det här inlägget postades i Otrampad mark. Bokmärk permalänken.

Kommentera

