Jag älskar Sverige!

Tack gode Gud för att du valt att låta mig födas i detta Nordens land, detta vackra, oförglömliga Norden! Hur vackert har Du inte danat dess berg, dess skogar, dess åar, bäckar och små stigar som sprider sig som spindelnät över outforskade områden. Hur har Du inte inspirerat våra diktare, våra vissättare och våra konstnärer genom tiderna med denna särskilt nordiska blandning av den iskalla och mörka vintern och den varma gassande sommaren?

Nu när våren är i antågande slog det mig i eftermiddags när jag var ute och skulle handla att det minsann var Valborgsmässoafton på lördag. Är det något som har bevarats någotsånär av svensk sedvänja, något som jag själv växt upp med, så är det infirandet av våren med brasa, vacker körsång och marknad. Jag är nu fast besluten att mina barn inte ska gå miste om den glädje som jag nu känner inför att ha fått växa upp i Sverige. Jag önskar att det skulle kunna bli ute på ett vackert lantligt område, med tillgång till milsträckta skogar på alla sidor om huset, redo för varje nyfiket barn att utforska till tusende, att bygga kojor i och att namnge de stora stenarna, de konstiga träden och att till slut känna varenda knut som sin egen handflata. Jag skänker ett tack från djupet av mitt hjärta till mina föräldrar för alla de uppoffringar de gjort för att inte bo inne i en stad eller ett samhälle. Tack mamma och pappa!

Sätt på en skiva med svensk körmusik för våren, ta gärna de sånger som du minns från din barndom — om du inte är uppväxt i 70-talskollektiv vill säga, då rekommenderar jag dig nog snarare att avstå!

Må Gud förläna oss den nåden att vi alltid må vara tacksamma för att Han har placerat oss här i sköna, vackra Norden!

Om hilaron

Katolik, gift, matematikstudent, jobbar på äldreboende. Älskar Gud, Maria, min fru, min familj, mina vänner, mina fiender. Allt vilar i Guds händer!
Det här inlägget postades i Otrampad mark. Bokmärk permalänken.

Kommentera

