En omöjlighet

Det är omöjligt för mig numera att bara rakt upp och ner be Magnificat utan att stämma upp till sång, till och med när det ska ske i mitt inre så blir det framsjunget utan ljud. Denna djupa lovprisning av Herren är något jag inte kommer våga kommentera här, inte ens fromma och lärda män och kvinnor har vågat sig på den utan ett långt liv med djup andlig mognad.

Detta för mig in på ett ämne som handlar om hur vi så lätt tänker oss att vi minsann är så ”mogna” i det andliga livet därför att vi inte har fallit in i den smala och ytliga idén om att det enda vi behöver göra för att frälsa våra själar är att uppfylla söndagsplikten och eventuellt botplikten om vi känner för det. Men se på helgonen vilken andlig mognad de besatt, hur de verkligen hade förenats med Gud på ett övernaturligt sätt. Detta är vägen för alla, som f. Garrigou-Lagrange OP påpekar i boken jag just nu läser (Les trois conversions…), och vi missar ofta det enorma behovet vi har att oavsett vad vi gör alltid återvända till vårt inre liv, till det enda nödvändiga, det som är bäst. Oavsett om vi är upptagna av studier, av politik, av arbete, av tvister och konflikter av olika slag, så måste vi ständigt återföra detta till det inre livet och till det som är nödvändigt: är denna tvisten/konflikten något som är en del av mitt nödvändiga verk, är dessa studier genomsyrade av Vishetens Ande, är min politik grundad i mitt inre liv? Om vi kan svara ja på dessa frågor kan vi skatta oss lyckliga, annars har vi en bit kvar tror jag.

Älska Gud, älska Maria, älska Kyrkan, älska din familj, älska dina förfäder, älska ditt hemland och din kultur, älska dina fiender, älska din nästa!

Om hilaron

Katolik, gift, matematikstudent, jobbar på äldreboende. Älskar Gud, Maria, min fru, min familj, mina vänner, mina fiender. Allt vilar i Guds händer!
Det här inlägget postades i Otrampad mark. Bokmärk permalänken.

Kommentera

