Det är omanligt att vara macho

”Stig upp och ta med dig barnet och hans mor och fly till Egypten och stanna där tills jag säger till dig, ty Herodes kommer att söka efter barnet för att döda det.” Josef steg upp och tog om natten med sig barnet och hans mor och begav sig till Egypten[.] (Matt 2:13-14)

En sak som har slagit mig på sistone när jag av nöd umgås med pojkar som går in för machismo, medvetet eller omedvetet, är hur omanligt och barnsligt det är. När jag reflekterar över hur jag själv hanterar frestelserna till machismo eller mesighet slås jag också av hur omanligt det egentligen är i ljuset av den helige Josefs sunda och sanna manlighet.

Vår effeminiserade manlighet, mys- och gullmanligheten, som paraderas i den politiskt korrekta mediaindustrin, får sin motpol och motreaktion i machismon, ett rått och tomt försök till en manlighet som inte är effeminiserad, mysig och gullig. Men i sitt försök att kompensera den svagheten så går man nästan hela varvet runt och blir lika mesig och vek som de tendenser man försöker stå emot.

För vad är manligt med att överge sin fru för en tjugo år yngre kvinna, vad är manligt med att mörda sina barn, vad är manligt med att dra skam över kvinnor och sig själv genom att inte bevara deras och sin egen oskuld tills man är beredd att leva tillsammans för resten av livet och göra kvinnan ärbar i det Heliga Äktenskapet, vad är manligt med att vara slav under sina lidelser, att inte ha viljestyrka nog att utföra sina dagliga plikter utan att gnälla, att bara längta efter att supa på helgerna, att skamlöst diskutera allehanda perversa beteenden som om det vore en stolthet att vara slav under synden?

Vi ser i helige Josef bilden av en sann manlighet: kysk, hederlig, ärbar, hårt arbetande, redo att leda sin familj dit de behöver gå även om det innebär stora faror, redo att vid Guds kall axla den stora bördan av att vara fosterfar till Guds egen Son, alltid redo att se till sin familjs bästa och att faktiskt utgöra familjens huvud trots att han är mindre helig än Guds Moder Maria och Vår Herre Jesus Kristus (då helige Josef bar arvsyndens fläck, men den fromma åsikten är ju att han ändå aldrig begick en enda medveten venial synd). Om vi ska komma ut ur den här veka, mesiga tidens barbari så måste vi män återfinna den sanna manligheten i helige Josefs efterföljd. Vi måste motsätta oss både den gullmanlighet som inte verkar ålägga några som helst plikter eller något ansvar på familjens överhuvud, men också motsätta oss å det starkaste den machismo som blivit motreaktionen. Och eftersom båda tendenserna är sataniska till sitt ursprung så är det inte omöjligt för dem att existera i en och samma person — tvetydighet, ambivalens, splittring är ju Satans verktyg.

Helige Josef Arbetaren, bed för oss!

Om hilaron

Katolik, gift, matematikstudent, jobbar på äldreboende. Älskar Gud, Maria, min fru, min familj, mina vänner, mina fiender. Allt vilar i Guds händer!
Det här inlägget postades i Otrampad mark. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det är omanligt att vara macho

  1. Pontus skriver:

    Josefrenässansen är mycket god tycker jag. Tyvärr har han ju ofta porträtterats som gammal och skruttig både i konst och uppenbarelser (se Birgitta t.ex.), antagligen för att ingen skulle ifrågasätta Marias eviga oskuld. Den verkliga Josefkulten hann således aldrig komma till Sverige under våra katolska år. Jag vill minnas att vi inte längre var katolska när han letade sig in i liturgin t.ex.?

    Även Jesus är ju en mycket god manlig förebild, vi bör lyfta fram Honom som både karlakarl OCH mjuk för unga pojkar. Han säger själv att han har ett milt och ödmjukt hjärta, han grät när han var ledsen och han visade uppriktig empati med de svaga. Det betyder inte att han var ”mesig”, han var ju inte heller rädd för att tillrättavisa och vara ståndaktig för det som är rätt och riktigt. Jag tror det är den verkliga manligheten.

    Helige Josef den kyske, bed för oss!
    Helige Josef, arbetaren, be för oss!
    Helige Josef, Kyrkans beskyddare, be för oss!

  2. hilaron skriver:

    Jag delar din uppfattning. Min poäng var ju just att machismon inte kan utgöra ett alternativ.

    Allt gott!

Kommentera

