Helvetet

Helvetet är evigt! Det är evigt! Det är utan uppehåll, utan andningspaus, utan glädje, utan skönhet, utan kärlek, utan godhet, utan omtänksamhet, utan gemenskap, utan musik, utan bön, utan tro, utan hopp, utan frid, utan vänskap, utan svalka, utan en behaglig bris av frisk luft… Helvetet är evigt!

Om vi har svårt att uppamma ånger för våra synder därför att vi verkligen älskar Gud, varför uppammar vi inte ånger när vi ser konsekvenserna av att vi går den breda vägen till fördärvet? Är det inte yttersta dårskap att kasta sig in i det som beskrivs ovan för att jag vill ha mer pengar, mer njutning, mer vila, mer skönhet, mer trygghet osv.? Jo, det är det. Att acceptera ett evigt lidande för att man vill ha en kort stunds tillfredsställelse (även om tillfredsställelsen skulle vara ett helt liv är den kort i jämförelse med evigheten) är total dårskap.

Och vad är det för tillfredsställelser som ersätter Guds närvaro? Tänk dig att du får välja den aktivitet som du tycker om allramest. Det kanske är att läsa böcker, att lyssna på musik, att spela gitarr eller att sitta vid datorn. Tänk dig sedan att du sträcker ut denna aktivitet i all oändlighet, dvs. detta är den enda aktivitet du sysslar med i all oändlighet. Tycks det inte vara ett ytterst tråkigt och ledsamt liv? Tänk dig nu att du får välja hur många aktiviteter som helst, säg att du har att välja mellan alla aktiviteter som går att komma åt här i världen förutom sådana som har med Gud att göra. Sträck ut denna tillvaro i all oändlighet på samma sätt. Tänk dig att du närmar dig din femtiomiljonte födelsedag. Om vi har svårt att komma på vad vi vill ha eller vad vi vill göra på vår tjugofemte födelsedag, hur kommer det då inte se ut på en sådan födelsedag? Är inte detta den yttersta och tommaste meningslöshet? Är det verkligen detta vi vill göra? Eller distraherar vi oss bara?

Om vi låter Gud ta första platsen, om vi söker Hans Rike först, så skall det vi behöver tillfalla oss, men därtill kommer vi att ha en Evig Källa till liv, godhet, vila, frid och nåd. För Han är Evigt Ung och vi kommer aldrig i evighet kunna uttömma alla Hans mysterier.

Om du inte vill komma till himmelen för att du älskar Gud, kom åtminstone för att du vill komma till lyckan eller åtminstone för att du inte vill hamna i helvetet!

Om hilaron

Katolik, gift, matematikstudent, jobbar på äldreboende. Älskar Gud, Maria, min fru, min familj, mina vänner, mina fiender. Allt vilar i Guds händer!
Det här inlägget postades i Otrampad mark. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Helvetet

  1. Anders Samuelsson skriver:

    Ja, tanken på helvetet kan göra en vettskrämd, särskilt mustiga framställningar om alla möjliga plågor och straff.

    MEN vår heliga Katolska Kyrka lär att ingen kommer till helvetet om inte den personen aktivt förkastar Guds erbjudande om frälsning och evigt liv i Jesus Kristus. Därtill lär Kyrkan att man kan omvända sig i dödsögonblicket och förlänas frälsningens gåva. Tänk på den botfärdige rövaren.

    Sankt Dismas, bed för oss!

  2. hilaron skriver:

    Anders: Helvetet är skrämmande. Som Syster Lucia av Fatima beskrev det när den Saliga Jungfrun visade barnen det riktiga helvetet: ”Vi hade dött av skräck om det inte vore för att det var en kort stund och för att Vår Saliga Moder hade lovat oss att vi skulle bli frälsta.”

    Jag vet inte riktigt vad du menar med ”aktivt förkastar”. Om du menar att man aktivt måste säga ”Jag vill komma till helvetet och förkastar fullt medvetet Guds nåd.” så håller jag inte med dig alls. Att begå en dödssynd är att förkasta Guds nåd oavsett om man gör det därför att man aktivt vill komma till helvetet eller inte. Och en dödssynd räcker för att vi ska vara evigt fördömda från Guds närvaro. Jag har precis fått hem F. Garrigou-Lagranges OP bok Life Everlasting och där tar han upp just hur vi långsamt kan glida ner i slutgiltig obotfärdighet, snarare än att det skulle vara ett väldigt tydligt och klart val för alla. Visst finns det dödsögonblicksomvändelser, men vi bör inte vara förmätna baserat på det, då vi vet att Gud främst verkar genom sina ordinära medel för frälsning. Jämför med hur Han endast relativt sällan utför imponerande mirakel.

    Allt gott!

  3. Anders Samuelsson skriver:

    @ David: Jag kan kommentera det du skrivit IRL.

    Frid!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s