Trosbekännelse

Jag bekänner tron på den Treenige Guden, som skapade världen, skapade människan till Sin avbild, som efter syndafallet fördrev Adam och Eva från Paradiset, som hade sitt välbehag i Abel och såg med vrede på Kain; som kallade Noa att bilda en rest av utvalda och i Arken bevara dem tills Guds vrede hade stillats, som kallade Abram och prövade honom med offret av sin ende son Isak för att på så sätt förespegla Kristi Offer på korset och Gud Faderns kärlek till oss, som genom patriarkerna förde vidare Tron till Israels folk, som kallade Moses att befria dem och genom att föra dem i segertåg efter Mariam genom Röda havet befriade dem från slaveriet i Egypten, som lät Josua inträda i och erövra Kanaans land och i David etablerade det gudomliga kungadömet Israel där kungamodern var drottning och där ståthållaren hade nycklarna till riket, som genom profeterna kallade folket till bot och bättring och lät förevisa tillkomsten av det Nya Förbundet och som i denna tidens slut sände Sin Ende Son Jesus Kristus, född av den Saliga Jungfrun enligt köttet, att av människornas hjärtan av sten forma hjärtan av kött, villiga att lyda Herren enligt Ande och Sanning; Han grundade Sin Heliga Kyrka på Kefas, Apostlarnas Prins, och anförtrodde honom allena uppdraget att leda Kyrkan; genom de heliga ekumeniska koncilierna och genom Kyrkans ständiga och oföränderliga lära har Gud den Allsmäktige fostrat till sig otaliga helgon, utverkat oräkneliga mirakel, utfärdat många sanna profetior och bevarat Sin Brud i renhet och skönhet; jag inväntar Jesu Kristi återkomst på Domens dag och säger med glädje: Marana ta, Kom Herre Jesus! Detta är den Tro som jag är svuren att hålla hel och obefläckad i mitt Heliga Dop då jag annars med säkerhet skulle gå förlorad.

Om hilaron

Katolik, gift, matematikstudent, jobbar på äldreboende. Älskar Gud, Maria, min fru, min familj, mina vänner, mina fiender. Allt vilar i Guds händer!
Det här inlägget postades i Otrampad mark. Bokmärk permalänken.

Kommentera

