Avfall från tron

Jag oroas av den Saliga Jungfruns meddelanden till Lucia från Fatima. Marias insisterande på farorna som lurar på Kyrkan är en gudomlig varning mot självmordet i att ändra på Tron, i Hennes liturgi, Hennes teologi och Hennes själ… Jag hör runtomkring mig innovatörer som vill montera ned det Heliga Kapellet, förstöra Kyrkans universella flamma, avfärda Hennes utsmyckningar och få Henne att känna ånger inför sitt förflutna.

Det kommer en dag när den civiliserade världen förnekar sin Gud, när Kyrkan tvivlar såsom Petrus tvivlade. Hon kommer frestas att tro att människan har blivit Gud. I våra kyrkor kommer kristna fåfängt söka efter den röda lampa där Gud väntar på dem. Liksom Maria av Magdala, gråtande vid den tomma graven, kommer de fråga: ”Var har de tagit Honom?” (Kardinal Pacelli, sedermera Vördnadsvärde Pius XII, 1931)

Om hilaron

Katolik, gift, matematikstudent, jobbar på äldreboende. Älskar Gud, Maria, min fru, min familj, mina vänner, mina fiender. Allt vilar i Guds händer!
Det här inlägget postades i Otrampad mark. Bokmärk permalänken.

Kommentera

